Volám sa Lucka, študujem učiteľstvo matematiky a fyziky na fakulte MAT-FYZ Univerzity Komenského v Bratislave a som vo 4. ročníku. Popri škole behám (doslova). Odbehla som už svoj prvý maratón a obľubujem crossfit i športovú streľbu, ktorej som sa roky venovala aj na profesionálnej úrovni. A rada vypnem pri hline a tvorím vlastnú keramiku (celá moja kuchynská výbava je made by me). Mám rada výzvy a možno aj preto som sa dala na učiteľstvo.
Ako to celé začalo?
Na základnej škole ma vždy bavila matematika. Išla mi a často som aj doučovala spolužiakov. Bavil ma ten pocit, keď mi niekto zrazu povedal: „Aha! Už tomu rozumiem.“
Na strednej škole si to všimla aj moja pani učiteľka a raz mi povedala: „Lucka, ty by si mala byť učiteľka.“ To ma veľmi nakoplo, a keď som riešila vysokú školu, hlásila som sa už len na učiteľstvo. Vždy som mala rada matematiku, a tak som si k nej hľadala niečo, čo by dávalo zmysel. A tak som si vybrala fyziku. Paradoxne, dnes mám radšej fyziku než matiku, pretože sme na vysokej škole začali robiť pokusy, ktoré jej dali nový rozmer. Zrazu to nebola len teória, ktorú som si nevedela predstaviť, ale niečo, čo môžem vidieť a sem tam aj chytiť.
Po nástupe na vysokú školu sa ale dostavil šok. Zo strednej školy som bola zvyknutá byť medzi tými lepšími. A potom som prišla na MAT-FYZ a zrazu všetci ostatní boli „tí lepší“. Chvíľu mi trvalo si zvyknúť, že už vôbec nevynikám, a ak tak jedine v opačnom zmysle 🙃. Ale pomohla mi rodina, spolužiaci, doučovania a spoločné učenie. Ale hlavne som sa naučila popýtať si o pomoc. A to je podľa mňa dôležité nielen teraz, ale aj v budúcnosti, keď budem učiteľkou. Vedieť si priznať, že niečo nezvládam, a hľadať spôsob, ako to zvládnuť.
Cestoviny, jabĺčka a rovnice
Keď niečo učím, snažím sa ísť úplne od základu. Napríklad, keď som učila jedno dievčatko rátať rovnice a ona to stále nevedela pochopiť, tak som doma pri nej vysypala cestoviny a cereálie a využívali sme ich ako neznáme premenné. Takto tomu zrazu rozumela. Preto často zamieňam X-ka za jabĺčka. A niekedy skúšam aj hrušky (😊). Keď chcem, aby dieťa niečo pochopilo, musím hovoriť jeho jazykom a priblížiť sa na jeho úroveň vnímania.
Dievčatá na MAT-FYZe? Samozrejme!
Niekedy sa stretávam s predsudkami, že matematika a fyzika sú odbory vhodné iba pre chalanov. Podľa mňa je to nezmysel. Na MAT-FYZe študuje veľa šikovných dievčat. Pohlavie osoby neurčuje to, či niekto zvládne alebo nezvládne štúdium prírodovedných alebo technických predmetov. Ak majú niektoré dievčatá, ktoré bavia technické veci, obavy, že štúdium na MAT-FYZe nezvládnu, nech sa neboja to skúsiť. Keď bude niečo na štúdiu ťažké, tak to neznamená, že majú odísť, ale že treba zamakať viac alebo si jednoducho vypýtať pomoc.
Aká chcem byť učiteľka a kto sa hodí na učiteľstvo?
Pre mňa má práca učiteľa dve strany. Najskôr odbornú, teda byť skoro expertom vo svojom predmete a dobre mu rozumieť. A druhá strana je tá ľudská, že chcem byť človekom, ku ktorému sa žiaci neboja prísť, keď majú problém. Chcem, aby moji žiaci odchádzali z hodiny s pocitom, že matematika a fyzika nie sú strašiaky, a že sa niečo naučili. Ale zároveň chcem aj to, aby vedeli, že som niekto, kto ich vypočuje a môžu sa na neho obrátiť.
Ak niekto teraz rozmýšľa nad učiteľstvom, tak nemusí byť nutne extrovert, musí ale vedieť fungovať v kolektíve a zvládať vystupovať pred triedou. A to je naučiteľná vlastnosť. Určite je nutné, aby mal rád deti, bol trpezlivý a empatický. Stretávam veľa ľudí, ktorí študujú učiteľstvo a nemajú radi deti. A tie deti to potom budú cítiť na hodinách. Potrebujeme určite nových učiteľov, ale len kvalitných, ktorý nebudú v deťoch pestovať nenávisť k danému predmetu, strach alebo iné negatívne veci. Učiteľ by mal vedieť motivovať, prehlbovať lásku k predmetu a byť človekom s veľkým Č. Aj keď vždy ostane iba človekom a veľa krát urobí nejakú chybu, bez toho to nejde.
Rýchly školský kvíz – to alebo hento?
1. A) Grenadír alebo B) ryžový nákyp?
Ľúbim oboje, ale B. ryžový nákyp.
2. A) Žiak, ktorý vyrušuje alebo B) ten, čo nepovie nikdy slovo?
Prvá možnosť, pretože žiak sa aspoň vyjadrí k téme. Keby bol celý čas ticho, tak je to strašné. Radšej nech tí žiaci vydávajú zvuky.
3. A) Byť triedna učiteľka maturantom alebo B) byť triedna prvákom na ZŠ?
Určite maturanti, lebo u prvákov je veľa papierovačiek, ktoré musím riešiť ja, ale maturanti mi ich donesú sami.