Skip to main content

Mýty a fakty o učiteľoch

Mýtus 1: Učitelia majú viac ako 2 mesiace prázdnin

Fakt: Učitelia nemajú ce leto prázdniny, tak ako ich žiaci, ale podobne ako iní zamestnanci, aj učitelia si čerpajú dovolenku. Majú nárok na 45 dní dovolenky na rok, pričom väčšina učiteľov chodí do školy ešte aj na začiatku júla a vracia sa naspäť do školy už v polovici augusta. A nie, rozhodne si nejdú len „upratať kabinet“. Venujú sa administratíve a príprave na ďalší školský rok, ako napríklad príprava učebných plánov, aktivít pre žiakov, plánujú školské akcie (napríklad plavecký výcvik, lyžiarsky výcvik, školu v prírode) a koncoročné výlety alebo si vytvárajú vzdelávacie materiály. 

Mýtus 2: Učitelia si odučia 4-5 hodín a potom majú voľno

Fakt: Hodina pred triedou je len špička ľadovca práce učiteľa. Po poslednom zvonení deň učiteľa často pokračuje. Opravovanie písomiek, plánovanie hodín, administratíva, porady, vymýšľanie aktivít, komunikácia s rodičmi alebo niekedy aj rozhovory so žiakmi, ktorí práve prechádzajú ťažším obdobím. Nie je to jednoduchá práca, ale mnohí učitelia by túto prácu nemenili za nič, lebo vidia zmysel v tom, čo robia.

Mýtus 3: Práca učiteľa - to je len výklad pred tabuľou

Fakt: Práca učiteľa nepozostáva len z toho, že niečo „odprednáša pred tabuľou“, a ide domov. V skutočnosti je to človek, ktorý musí zvládať hneď niekoľko rolí naraz – byť odborníkom na daný predmet, mentorom a niekedy aj diplomatom. 

Vďaka novej kurikulárnej reforme majú školy aj učitelia omnoho väčšiu slobodu v tom, ako chcú učiť. Namiesto len memorovania sa čoraz viac detí učí cez reálne a praktické situácie, bádanie, zážitkové aktivity, tímovú prácu, diskusie či projektové vyučovanie. Učiteľ je pri tom v role sprievodcu, ktorý podporí a pomôže, keď treba. 

Ak ťa učiteľstvo láka, nemusíš sa báť, že na všetko ostaneš sám/sama. Už počas štúdia zažiješ dostatok praxe, aby si si osvojil/a zručnosti, ktoré ti pomôžu zvládať bežné aj náročnejšie situácie v triede. Ak chceš prácu, ktorá nie je o nude, ale o kreativite a reálnom dopade na životy ľudí každú jednu hodinu, tak učiteľstvo je pre teba jasná voľba. 

Mýtus 4: Povolanie učiteľa je vhodné len pre ženy a pre extrovertov

Fakt: Je pravdou, že v školách dnes pracuje viac žien než mužov, ale nie je to preto, že by muži nemohli byť dobrí učitelia. Mužov-učiteľov potrebujeme pre mladých chlapcov ako vzory. To, že si zatiaľ nie si istý/á v rozprávaní pred ľuďmi alebo v práci s deťmi, ešte neznamená, že učiteľstvo nie je pre teba. Práve naopak, veľa skvelých učiteľov a učiteliek má aj introvertnejšie povahy a časom a praxou si dokázali vybudovať rôzne komunikačné či prezentačné zručnosti tak, aby s prehľadom zvládli učiteľstvo.  

Školy potrebujú rozmanitosť – učiteľky a učiteľov rôznych osobností, skúseností aj pohľadov na svet. Pretože každé dieťa je iné a preto potrebuje rôznych učiteľov. 

Mýtus 5: Ak má dieťa problém v škole, je to vina učiteľa

Fakt: Keď sa dieťaťu v škole nedarí, je jednoduché ukázať prstom na učiteľa. Ale v skutočnosti je za tým takmer vždy viac, napríklad atmosféra a vzťahy v triede, situácia v rodine či to, že žiak má špecifické potreby pri učení. Učiteľ môže byť oporou, môže motivovať, prispôsobiť prístup, hľadať cesty, ako dané dieťa podporiť. Ale nedokáže to spraviť sám. Dobre fungujúca škola je ako športový tím – učiteľ, rodič a dieťa musia ťahať za jeden povraz.

Dobrou správou je, že učitelia dnes majú čoraz viac nástrojov, ako deťom pomôcť. Učia sa o práci s deťmi so špeciálnymi potrebami, o podpore duševného zdravia a o tom, ako riešiť konflikty či ako budovať dôveru a láskavé vzťahy v triede. V školách čoraz častejšie spolupracujú s rôznymi odborníkmi ako psychológovia, špeciálni pedagógovia, sociálni pracovníci, ktorí pomôžu učiteľovi nájsť vhodný spôsob, ako dieťaťu pomôcť.

Mýtus 6: Učitelia majú počas hodín málo práce

Fakt: Predstava, že učiteľ príde do triedy, pustí prezentáciu a zvyšok hodiny oddychuje, je ďaleko od reality. Každá hodina má svoj cieľ, zámer, špecifické metódy a za tým všetkým je dôkladná príprava učiteľa. Učitelia sa musia riadiť štátnym vzdelávacím programom, čo sú jasné rámce toho, aké vedomosti, zručnosti a postoje majú deti na konci jednotlivých ročníkov alebo cyklov ovládať. Každá vyučovacia hodina pre učiteľa znamená nájsť najlepší spôsob, ako zaujať žiakov a vysvetliť látku zmysluplne.

Mýtus 7: Každý môže byť učiteľom

Fakt: Nie každý sa na učiteľské povolanie hodí a to je v poriadku. Je to práca, ktorá si vyžaduje empatiu, trpezlivosť, odbornú pripravenosť, ale aj odhodlanie chcieť niečo zmeniť. Na kvalitného učiteľa nie sú potrebné nadľudské schopnosti, ale istý základ sa hodí: nadšenie pre nejaký predmet alebo predmety, rád/a pracuješ s deťmi a mládežou, rešpektujúci prístup, schopnosť komunikovať a chuť sa neustále vzdelávať.

Dobrou správou je, že väčšina ľudí sa učiteľmi nerodí a mnohé z týchto zručností sa dajú rozvíjať, či už počas vysokej školy, alebo priamo v praxi. Preto, ak sa teraz necítiš ako hotový učiteľ, nič sa nedeje. Dôležité je, že budeš chcieť rásť a zlepšovať sa. A to sa dá naučiť krok za krokom.

Mýtus 8: Učitelia v materskej škole nie sú poriadnymi učiteľmi, lebo sa s deťmi len hrajú

Fakt: Hra je najdôležitejšia forma učenia v ranom veku. Mozog detí vo veku 3-6 rokov sa správa ako špongia a nasáva obrovské množstvo informácií. V materskej škole učitelia cez hru rozvíjajú u detí reč, motoriku, logické myslenie aj sociálne a emocionálne zručnosti. Títo učitelia musia poznať detskú psychológiu, didaktiku a špeciálne metódy práce s deťmi, aby vedeli podporiť ich zdravý vývin. Deti sa vďaka nim učia aj dodržiavaniu pravidiel, základom učenia, správaniu a hodnotám. To, čo na prvý pohľad vyzerá ako „iba hra“, je totiž premyslený vzdelávací proces.

Mýtus 9: Učitelia učia žiakov len pre známky a nepripravujú ich na reálny život

Fakt: Známky sú len malá časť práce učiteľa. To, čo sa dnes v školách deje, sa výrazne mení, a mení sa aj to, čo si majú žiaci zo školy odniesť. 

Pred dvadsiatimi rokmi bola škola hlavne o vedomostiach – ako si zapamätať fakty a ukázať ich na písomke. Ale svet sa zmenil. Informácie, ktoré sme kedysi hľadali v knihách, si dnes nájdeš za pár sekúnd v mobile aj s pomocou umelej inteligencie. Vznikajú povolania, ktoré pred pár rokmi neexistovali. Digitalizácia mení spôsob, ako komunikujeme, nakupujeme, cestujeme, zmýšľame. A rýchlosť týchto zmien bude ešte stúpať. 

Preto nový štátny vzdelávací program (alebo kurikulárna reforma) posúva dôraz zo známok na zručnosti pre život v 21. storočí. Škola už nie je len o tom, čo si zapamätáš, ale o tom, čo vieš s poznatkami urobiť. Žiaci sa učia ako kriticky myslieť, overovať si informácie, spolupracovať v tíme či ako budovať láskavé a kvalitné vzťahy, empatiu a psychickú odolnosť. 

Učitelia dnes deti nevedú k známke, ale aby zvládli nové situácie, dokázali rozvíjať nielen vedomosti, ale aj zručnosti a hodnoty, a nezľakli sa výziev budúcnosti. Známka je len spätná väzba o vzdelávacom pokroku detí a už dnes sa môžu školy rozhodnúť aj pre iné formy hodnotenia. Cieľom školy je, aby deti vedeli fungovať v reálnom svete, ktorý sa v 21.storočí mení rýchlejšie než kedykoľvek predtým.

Mýtus 10: Učitelia nepotrebujú ďalšie vzdelávanie, keďže už majú titul

Fakt: Nie je to pravda. Titul je len začiatok a kvalitný učiteľ dnes vie, že svet okolo detí sa neustále mení a ponúka nové príležitosti, ale aj výzvy.

Ďalšie vzdelávanie nemusíš vnímať len ako povinnosť, ale hlavne ako šancu získať viac nápadov do vyučovania. Na rôznych školeniach sa zoznámiš s novými modernými vzdelávacími metódami, ako využívať zodpovedne a bezpečne digitálne technológie alebo ako na nové spôsoby práce s deťmi. To ti vie v budúcnosti: 

  • Zjednodušiť a spríjemniť prácu – napríklad ako zaujať triedu, viesť diskusie alebo motivovať žiakov.
  • Rásť profesionálne – získať zručnosti, ktoré ti zvýšia sebavedomie a pripravia ťa na rôzne situácie v triede.
  • Získať finančné benefity – rôzne príplatky až k platu za absolvovanie rôznych typov vzdelávania. 

Inými slovami: ďalšie vzdelávanie posúva učiteľa dopredu, robí jeho prácu zaujímavejšou a kvalitnejšou a zároveň získava ďalšie finančné ohodnotenie. 

Univerzita Komenského (UK) BratislavaŠkoly

Univerzita Komenského (UK) Bratislava

Univerzita Konštantína Filozofa (UKF) NitraŠkoly

Univerzita Konštantína Filozofa (UKF) Nitra

Trnavská univerzita v TrnaveŠkoly

Trnavská univerzita v Trnave

Univerzita sv. Cyrila a Metoda v TrnaveŠkoly

Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Univerzita J. Selyeho v KomárneŠkoly

Univerzita J. Selyeho v Komárne

Vysoká škola DTI, Dubnica nad VáhomŠkoly

Vysoká škola DTI, Dubnica nad Váhom

Univerzita Mateja Bela v Banskej BystriciŠkoly

Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici

Žilinská univerzita v ŽilineŠkoly

Žilinská univerzita v Žiline

Katolícka univerzita v RužomberkuŠkoly

Katolícka univerzita v Ružomberku

Prešovská univerzita v PrešoveŠkoly

Prešovská univerzita v Prešove

Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v KošiciachŠkoly

Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach

Uč. Inšpiruj. Staň sa legendou.

Staň sa tou a tým, na koho sa bude spomínať, kto nehovorí len definície, ale pomáha deťom nájsť vlastné slová. Glow-up školstva začína tebou.

Objav svoju cestu