Volám sa Tereza, učím angličtinu a informatiku na základnej škole v Podunajských Biskupiciach. Moji žiaci sú piataci až ôsmaci a okrem vyučovania vediem aj krúžok Škola chutí, kde s ôsmakmi spolu pečieme a varíme. Moja cesta učiteľky bola úplne iná ako u ostatných. Učiteľstvo nemám vyštudované, ale dnes mi iná práca už nedáva zmysel.
Od politológie a marketingu až k učiteľstvu
Pôvodne som mám vyštudované medzinárodné vzťahy a politológiu. Bavil ma najmä politický marketing, voľby a participácia mladých ľudí. Popritom som pracovala v marketingu a komunikácii. Bola to zaujímavá práca, ale niečo mi v nej chýbalo.
Zlom nastal, keď mi jedna známa rozprávala o programe, vďaka ktorému si mohla vyskúšať učiť na 2 roky. Povedala mi, že jej to pomohlo nájsť smer, ktorým sa chce v živote vydať. To ma zaujalo, lebo ja som mala tých smerov viac a žiaden nebol pre mňa ten „pravý“. Zároveň som si v tom období, po vypuknutí vojny na Ukrajine, začala viac uvedomovať svoje privilégia a potrebu vrátiť niečo spoločnosti späť. A tak som sa rozhodla, že to vyskúšam.
Výzvy učiteľstva a ako sa z toho nezblázniť
Začiatky môjho učenia boli ťažké. Prvé týždne som bola unavená a prestimulovaná. Nerobila som to udržateľne, pretože som chcela v škole hneď spraviť úplné maximum a všetko zlepšiť. Postupne som však prišla na to, že učiteľstvo sa dá robiť aj udržateľne tak, aby som vládala, bavilo ma to a zároveň aby som pomohla deťom. Učila som sa, ako si nastaviť hranice. Napríklad, povedať nie na extra aktivity, ktoré nie sú v oblastiach a témach, ktorým sa chcem venovať. Alebo riešiť správy od rodičov a e-maily výhradne počas pracovnej doby, nie po večeroch.
Druhou veľkou výzvou pre mňa bolo nastavovanie si pokojnej a bezpečnej atmosféry v triede a riešenie konfliktov. Žiaci zvyknú zo začiatku skúšať, čo si môžu k učiteľovi dovoliť. Postupne s pomocou kolegov, mentorigu a ďalšieho vzdelávania sa mi darilo sa s výzvami popasovať. Som toho názoru, že rešpekt od žiakov si treba získať cez budovanie si spoločného vzťahu, nie cez to, že sa ma budú báť. Po pár mesiacoch sa všetko ustálilo. Chcelo to len trochu času, aby sme si na seba zvykli a spoznali svoje očakávania a potreby. Občas je náročné neustále opakovať pravidlá, hlavne keď vidíte to prevracanie očami od žiakov, ale má to zmysel, aby sme si vytvorili dobrú atmosféru a vďaka tomu sa mohli lepšie a ľahšie učiť.
Úspech = pomáhať druhým uspieť
Ľudia si často myslia, že na učiteľstvo sa hodia len extroverti. Ja som dôkaz, že to tak nemusí byť. Som skôr introvert a poznám veľa výborných učiteľov, ktorí sú tichší. Dôležité je len poznať svoje potreby, aby to mohlo dlhodobo fungovať. Napríklad cez prestávky sa snažím si vždy dopriať chvíľu ticha, aby som sa zregenerovala.
A je fajn, že žiaci v škole stretávajú rôznych učiteľov, extrovertov aj introvertov. Každý môže byť dobrým učiteľom po svojom. Žiakom často rozprávam o svojej ceste. Zaujíma ich, že som učiteľkou až na druhý pokus a že som si prešla viacerými prácami. Ukazujem im, že aj zmena smeru je v poriadku a že dôležité je robiť niečo, čo človeku dáva zmysel.
Kedysi bol pre mňa úspech, že som dosiahla nejaký cieľ, ktorý som si stanovila, alebo dostala uznanie za moju prácu. Teraz cítim pocit úspechu keď odučím dobre hodinu alebo spravím nejaký individuálny pokrok so žiakmi v ich správaní alebo výsledkoch. Alebo keď dostanem spätnú väzbu od žiakov na moju prácu. Pre mňa teraz úspech znamená pomáhať iným uspieť.
Učiteľom sa nemusíš narodiť
Ja som živý príklad, že učiteľom sa nemusíš narodiť, ale môžeš sa ním stať. Môžeš si to uvedomiť aj keď si už niečo vyštudoval a začal inú kariéru. Je v poriadku prísť na to, že si sa v tom nenašiel a chceš zmenu. Ja si preto teraz dorábam doplnkové pedagogické štúdium.
Vyskúšala som veľa rôznych prác, ale len pri učení a pri trávení času so žiakmi zažívam pocit flowu (pozn.: stav hlbokého sústredenia a ponorenia sa do činnosti, kedy človek stráca pojem o čase a okolí, ale zároveň sa cíti šťastný a spokojný). Nezažila som lepší pocit, ako keď dostanem peknú spätnú väzbu od žiaka, keď sa vďaka mne niekam posunul. Učiteľstvo prináša slobodu v tom, že ty si určíš, akým učiteľom alebo učiteľkou chceš byť. Ak ťa baví práca s deťmi a mladými ľuďmi, si trpezlivý a máš chuť sa ďalej vzdelávať, možno je učiteľstvo presne to, čo hľadáš.